بالون

وبلاگ رسمی انتشارات بالون

نشریه بالون
کمیک فارسی
آخرین نظرات
  • ۹ ارديبهشت ۰۱، ۱۱:۲۳ - محمدامین
    زیبا
  • ۴ آذر ۹۸، ۱۴:۱۶ - محمد صدرا عبدالعلی زاده
    عالی
دوستان ما
  • ۱
  • ۰

 معرفی شخصیت های شماره یک دنیای مارول-بخش نخست

خانواده مارول(marvel)تاریخچه ای بسیار طولانی دارد.این خانواده بسیار بزرگ در سال 1944 توسط نویسنده‌ای به نام اوتو بیندر(otto binder)به وجود آمد.داستان های مصور(comic)بسیار زیادی تا به حال در مورد قهرمانان و شخصیت های این خانواده بزرگ به وجود آمده وانیمیشن ها،فیلم ها و بازی های زیادی نیز بر اساس این کمیک ها ساخته شده و یا در حال ساخت است.در این سلسه مقالات قرار است به معرفی مهمترین قهرمانان خلق شده در دنیای مارول بپردازیم.

مردعنکبوتی

مردعنکبوتی

مردعنکبوتی دوست داشتنی ترین،ملموس ترین و باورپذیرترین ابرقهرمان تاریخ است.مردعنکبوتی قهرمان شماره یک دنیای مارول است و به خصوص به دلیل سه گانه سینمایی رمی که بر اساس داستان های مصور او ساخته شده،هم اکنون از بیشترین هوادار در سطح جهان برخوردار است.

مردعنکبوتی نخستین بار به دست استن لی و طراح نابغه ای به نام استیو دیکتو به عرصه داستان های  مصور گام نهاد.مردعنکبوتی در واقع روایتگر زندگی نوجوانی دست‌وپا چلفتی اما باهوش و مشتاق به تحصیل به نام پیتر پارکر است.او در ابتدا توسط عنکبوتی آغشته به رادیو اکتیو گزیده میشود و به طرز معجزه آساییبه قدرت های مافوق بشری دست میابد.نخست پارکر تصمیم میگیرد از نیروهای مافوق بشری خویش در راه کسب پول و شهرت استفاده کند.اما پس از آن که بی تفاوتی او در برابر محیط فاسد پیرامون خود موجب مرگ غم انگیز قیمش(عمو بن) توسط یک دزد مینجامدبه اشتباه خود پی میبرد و سوگند میخوردتا پایان عمراز ستمدیدگان در مقابل جنایتکارن دفاع کند.

مردعنکبوتی در نهایت در هفتصدمین شماره داستان های مصور خویش به دست دکتر اختاپوس به قتل رسید و دکتر اختاپوس موفق شد تا روح خود را وارد بدن پیتر پارکرکند. در حال حاضر دکتر اختاپوس تحت عنوان پیتر پارکر کمابیش به فعالیت های مردعکبوتی ادمه میدهد اما اخیرا شایعاتی مبنی بر بازگشت مردعنکبوتی به زندگی به گوش میرسد.

چهارشگفت انگیزچهارشگفت انگیز

قطعاآغازگر دوران طلایی کمیک بوک های مارول در دهه 60میلادی،کمیک بوکی ماهانه به نام چهار شگفت انگیز بود.

چهار شگفت انگیز نام مارول را پیش از آنکه به چاپ شخصیت های مشهوری مانندافراد مجهول،مردعنکبوتی و هالک بپردازد بر سر زبان ها انداخت و به راحتی قوانین قدیمی و دست و پاگیر مجلات ابرقهرمانی سنتی را از میان برداشت و رکوردهای فروش را در هم شکست.

استن لی و جک کربی(خالقان چهارشگفت انگیز)میخواستند چهار شگفت انگیز به جای صرفا یک تیم عدالت طلب ،خشن و بی روح باشند،یک یک خانواده یک خانواده بامشکلات عادی خانوادگی محسوب شوند.هسته این گروه چهار نفره را ریدریچاردز تشکیل میداد که رویای سفر در فضا را در سر میپروراند و در نهایت موفق شد به کمک دوست خلبان و قوی هیکلش (بن گریم) و خواهر و برادری (سوزان وجانی استورم)باموشک به فضا برود.اما این چهار نفر درمیان راه به دلیل اثابت با اشعه های کیهانی به نیروهای فوق بشری ویژه ای دست پیدا کردند.برای مثال ریدریچاردز پی میبرد که اندام او (همچون برخی بی مهرگان) دارای کشش ویژهای گشته است،سواستروم میتواند خود را برای مدتی نامرئی کند،جانی استورم میتواند به گدازه ای از آتش تبدیل شود و در نهایت بن گریم بسان هیولایی نارنجی رنگ وسنگی مبدل شد که میتوانست از قدرت فیزیکی منحصر به فردش بهره مند شود.

تا کنون آثار زیادی با الهام از این مجموعه ساخته شده اند که برخی از آن ها مانند "چهار شگفت انگیز" مستقیما و برخی غیر مستقیم مانند انیمیشن "شگفت انگیزان" در دایره وابستگان آن قرار میگیرند. در دنیای کمیک نیز کم نیستیند مخلوقاتی همچون گروه "نیروی شگفت انگیز" که وجودشان به وجود چهارشگفت انگیز وابسته است.

"چهار شگفت انگیز" در ایران با اقتباسی که در سال 2006 از آن ساخته شد و توسط شبکه سه سیما بارها و بارها پخش گردید شناخته شد و پس از آن توانست طرفداران خود را در ایران بیابد ، به طوریکه نسخ مختلفی از بازی های رایانه‌ای آن توسط چندین شرکت مختلف منتشر و حتی نسخه مرتبط به فیلم آن نیز دوبله گردید. همچنین مجموعه کارتونی آن نیز مدتی پیش دوبله و تسط شبکه نمایش خانگی عرضه شد.با این وجود کمیک بوکهای چهار شگفت انگیز در ایران اقبال چندانی نداشته و به غیر از چند حضور کمرنگ در نشریه عصر مصور حضور نسخه چاپی دیگری نداشته است.البته مدتیست که برخی وبسایتهای نه کمیک بوکی که سینمایی و انیمه‌ای(!)اقدام به ترجمه و نشر مجموعه جدید آن نموده‌اند که هرچند نامنظم اما ظاهرا با کیفیت مناسب است.لازم به ذکر است که اخیرا مجموعه کمیک های "چهارشگفت انگیز" با مموعه "بنیاد آینده" یا همان"FF"اشتباه گرفته میشود و اینطور که از ماجرا ببرمیاید وبسایت های مربوطه نیز در این امر بی تقصیر نبوده‌اند.

گردآورندگان:مهدی ترابی مهربانی،محمدارشیا

ادامه دارد...

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی